Till dig som förälder

Planering är a och o
Att planera kommande vecka med era barn är en nyckel till framgång. Vet era barn om vilken dag som det förväntas att de ska träna, äta nyttigt eller äta onyttigt så blir det lättare både för er föräldrar och för era barn. Blir det bråk den dagen då ni planerat in en måltid som kanske barnen inte är jätteglada för eller om de inte vill äta upp sina grönsaker så ta fram planeringen och visa vad ni kom överens om för några dagar sedan. Ofta går det mycket smidigare när de själva fått vara med och bestämma istället för att ni föräldrar bestämt allt i förväg.

Sätt er in situationen där ni är jättehungrig och ni längtar efter kvällsmaten som är köttbullar, sås och potatis. Ingen har berättat att du ska äta en tallrik grönsker först som smakar kaninmat. Är det konstigt att man bli arg när salladsskålen kommer fram?

Måltiden kommer gå så mycket bättre om man på söndagen berättat att hela nästa vecka kommer vi börja varje måltid med 1 liten skål grönskaer för att inte vara fullt så hungriga när maten kommer fram. Detta kommer leda till att vi äter mindre av den riktiga maten vilken i sin tur leder till att vi håller vikten lättare. Visst låter detta som en bra idé barn?

Prata med era barn om övervikt.
Först och främst så vill jag berömma er föräldrar som kämpar med övervikt i familjen. Det är tungt, jobbigt och tufft många gånger men jag hoppas på att kunna hjälpa er att göra det hela lite roligare och lättare.

Nummer 1 för att göra vägen till hälsosammare vardag lättare är att prata med era barn om problemet. Jag utgår från mina egna erfarenheter som överviktig och förspråkar att man pratar öppet om övervikt i sin familj. Min uppfattning efter 15 år som överviktig och 3 år med att arbeta med övervikt bland unga är att från 6 års ålder finns det inget barn som inte är medveten om sin övervikt. De får höra det från kompisar även om de inte utsätts för mobbing och framför allt så märker de fort att de är annorlunda när det gäller kläder och utseende.

Mitt tips är att sätta sig ner tillsammans med sitt barn och prata om hur du och ditt barn känner. Är det väldigt små barn så förklara gärna övervikt som en allergi, vissa är allergiska mot nötter eller mjölk och vissa är allergiska mot mat. Vi som är allergiska mot mat måste tänka på att inte äta för mycket och vi behöver röra på oss lite mer.
Alla människor är olika och livet kan vara lite orättvist ibland men det finns säkert massa saker som ditt barn är bra på som vissa andra barn har svårt för. Framhäv de saker som ditt barn är bra på och berätta samtidigt att vi får kämpa lite extra för att hålla vikten men att ni kommer hjälpas åt som familj.

 

Begränsa dator/tv-tid
Detta är ingen lätt uppgift men jag lovar att ni gör era barn en stor tjänst om ni lyckas med att dra ner deras dator/tv-tid per dag. Vad som är lagom tid per dag får ni som föräldrar bestämma men någonstans mellan 2-3 timmar per dag tycker jag, absolut inte mer om man vill ha en förändring i barnens aktivitetsnivå. Den första och andra veckan kommer vara jobbig men så småningom kommer de hitta nya saker att hitta på, söka nya intressen och förhoppningsvis hitta en mer aktiv vardag.

tv

Sitemap
Letar du efter något som inte finns i menyerna? Här kan du se en lista på alla sidor på denna webbplats

Reklam

Denna blogg är utvecklad av
Henrik Hederström.
Fotografering & Webbdesign
Läs mer på:
www.henrikhederstrom.se